10-ТЕ ПОЛЗИ ЗА ЗДРАВЕТО НИ ОТ ТИКВЕНОТО СЕМЕ

Много хора свързват тиквите с Деня на благодарността, или с Хелуин, често игнорирайки целогодишните ползи на тази здравословна храна, в частност на тиквеното семе.

Благодарение на забележителния си асортимент от здравословни хранителни съставки, тиквеното семе присъства в диетата на загрижените за здравето си хора.

Тиквеното семе е богато на манган, магнезий, фосфор, мед, цинк, желязо, триптофан и протеини. То е добър източник на витамините Е, К, C и В. Съдържа също така протеини и есенциални мастни киселини. Не на последно място, съдържа антиоксиданти, улавящи фенолите и свободните радикали.

И най-вече: тиквеното семе е налично целогодишно, лесно преносимо е и не изисква специални условия на съхранение (в хладилник, например). То представлява една отлична меджинна закуска, която може да ви бъде винаги подръка – у дома, в офиса, или по време на ваканция.

Семето на тиквата има сладък, кадифен аромат на ядки и можете да му се насладите в десерти, основни ястия, подправени с него, или консумирайки го самостоятелно. Можете да добавите семето към сотирани зеленчуци, да го поръсите върху салати, супи, или смутита. Можете да го използвате и като добавка към вашите печива.

А ето и 10-те ползи от тиквеното семе за вашето здраве.

1. Понижава нивото на лошия холесерол

Постоянната консумация на тиквено семе спомага за понижаване нивата на липопротеините с ниска плътност (LDL , или „лош“ холестерол) в организма.

Едно проучване, публикувано през 2012 в African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines сочи, че при плъхове с индуцирана атеросклероза, храненето с тиквено семе е довело до сигнификантно увеличаване на нивата на протективните протеини с висока плътност (HDL, или „добър“ холестерол) и е намаляване нивата нa LDL холестерола.

Фитостеролите в тиквеното семе спомагат за намаляване нивата на LDL, което редуцира риска от развитие на атеросклероза.Още повече, че семето на тиквата е богато на мононенаситени мастни киселини като олеиновата кисилина, което  допълнително понижава LDL и увеличава HDL.

Яжте 2 до 4 супени лъжици тиквено семе дневно, за да спомогнете за понижаването на вашия LDL. Не добавяйте сол.

2. Контролира кръвната захар

Според проучване, публикувано в Journal of Diabetes and its Complications през 2010, консумацията на тиквано семе има позитивно влияние върху диабета, като подобрява инсулиновата регулация и превентира усложненията на това заболяване чрез намаляване на оксидативния стрес.

В допълнение, растителните мазнини в тиквеното семе профилактират развитието на диабетна нефропатия.

Приемайте до 2 супени лъжици тиквено семе дневно.

3. Бори се с тревожността

Проучване, публикувано през 2007 в Canadian Journal of Physiology and Pharmacology че триптофанът, аминокиселина открита в тиквеното семе, помага за облекчаване на тревожността.

Мозъкът използва триптофан, за да синтезира серотонин – невротрансмитер, който ни прави щастливи и спокойни. Недостигът на триптофан в организма води до тревожност, депресия и други нарушения в настроението.

В допълнение, витамин B и омега-3-мастните киселини в тиквеното семе подпомага нервната система да функционира ефективно, намалява тревожността и успокоява.

Когато се чувствате притеснени, или стресирани след дълъг ден, хапнете малко тиквено семе, за да си върнете спокойствието и психо-емоционалния баланс.

4. Облекчава артритното възпаление

Тиквеното семе, благодарение на своите противовъзпалителни и болкоуспокояващи свойства, е полезно в лечението на артрити, в частност на остеоартрити и ревматоидни артрити. През 1995, едно проучване публикувано в Pharmacology Research, твърди, че тиквеното семе е толкова ефективно, колкото противовъзпалителния медикамент индометацин в лечението на артритите при плъхове, като в същото време е лишено от страничните ефекти на лекарството.

За да намалите опланванията, свързани с артрита, масажирайте възпалената става с тиквено масло, два пъти дневно, за по 10 минути. Включете тиквеното семе и в ежедневното си хранене.

5. Подобрява здравето на пикочния мехур и простатата

Тиквеното семе подпомага функцията на пикочния мехур и е от полза в лечението на увеличената простата (т.нар. доброкачествена хиперплазия на простатата). Вещества, известни като фитостероли, открити в тиквеното семе, спомагат за „свиването“ на увеличената простата. Нещо повече, високото съдържание на цинк подобрява състоянието на простатата, като влияе благоприятно струята урина и редуцира честотата на нощното уриниране.

За да си помогнете, консумирайте шепа тиквено семе всеки ден.

6. Предпазва костите

Тиквеното семе и богат източник на магнезий, който играе важна роля за здравината на костите и профилактира развитието на остеопороза.

През 2005, едно проучване, публикувано в Journal of the American Geriatrics Society открива връзка между по-големия прием на магнезий и по-високата костно-минералната плътност.

Освен това, тиквеното семе е богато на фосфор и цинк, които са естествени проктектори срещу остеопорозата. Тези минерали намаляват и риска от костни фрактури.

Изяждайки ¼ чаена чаша тиквено семе дневно, вие намалявате признаците на остеопорозата.

7. Подобрява здравето на сърцето

Тиквеното семе съдържа магнезий, който подпомага редица функции на сърдечно-съдовата система, като например помпената функция на сърцето и релаксацията на кръвоносните съдове. Магнезият контролира кръвното налягане и играе роля в превенцията на внезапената сърдечна смърт, стенокардните пристъпи и инсултите.

Високото съдържание на мед в тиквеното семе увеличава броя на еритроцитите и подобрява притока на оксигенирана кръв към тъканите.

Освен това, здравословните мазнини, антиоксиданти и фибри в тиквеното семе, също допринасят за здравето на Вашето сърце.

Добавете тиквено семе към вашата диета, за да намалите риска от сърдечно-зидови и мозъчни инциденти.

8. Предпазва от чревни паразитози

Тиквеното семе има антипаразитни свйства, които спомагат за елиминирането на тении, ентеробиози и дуги опасни паразити на червата. Точният механизъм, по който това се случва, не е ясен, но важното е, че има резултат.

Счита се, че тиквеното семе не убива, а по-скоро парализира паразитите като по този начин възпрепятства задържнето им за чревната стена по време на перисталтиката. Хапвайте тиквено семе ежедневно, на гладно, за период от няколко седмици, за да се отървете от чревните паразити.

9. Регулира съня

Тиквеното семе е богато на триптофан, аминокиселина-прекурсор на серотонина, който пък впоследствие се превръща в мелатонин. Серотонинът и мелатонинът подпомагат пълноценния нощен сън. Освен това, цинкът, който се съдържа в семето подпомага превръщането на триптофана в серотонин.

За да спите добре, добавете1 супена лъжица тиквено семе на прах в чаша топло мляко и изпийте 1 час преди лягане.

10. Стимулира имунната система

Благодарение на високото си съдържание на цинк, тиквеното семе действа като имуностимулатор. Цинковият дефицит се свързва с повишена податливост към простудни заболявания, грип, хронична умора, отпадналост, акне и други здравословни проблеми.  Освен това, тиквеното семе е богато на антиоксиданти, важни за поддържането на добро здраве. То съдържа и селен, който предпазва от действието на свободните радикали и допринася за бързо възстановяване на организма.

Започнете деня си със здравословно смути с добавка, за да подсилите имунитета си, за да подобрите метаболизма си и за да си доставите така необходимата за деня енергия.

Важно:

  • Тъй като тиквеното семе е високо-калорично, консумирайте го умерено, за да не напълнеете. Шепа тиквено семе дневно е достатъчно.
  • За да запазите всички хранителни съставки на семето, яжте го сурово.
  • Най-добре купувайте органично, био-, сурово тиквено семе, или такова на прах.

Източник: www.top10homeremedies.com/kitchen-ingredients/top-10-health-benefits-of-pumpkin-seeds.html